Kreta Discovery
Sougia
In het zuid-westen aan de Libische zee, ligt het dorpje Sougia. Overdag is het er heerlijk rustig, maar in de avond wordt het watdrukker. Dit komt door de wandelaars, die langs de zuidkust van Kreta, de E4 route lopen, en in Sougia een nachtje blijven slapen. De accommodaties en tavernes hebben een goede reputatie. De sfeer kan ik niet uitleggen, die moet je zelf meemaken. Wij komen al jaren in Sougia en hier kom je echt tot rust, en kan men zich volledig onthaasten. Sougia is te bereiken met de auto, ferry en met de bus vanuit Chania. In het seizoen (april - oktober) vertrekken meerdere bussen vanaf het busstation van Chania naar Sougia, zowel heen als terug. Zie de dienstregeling van Ktel op de pagina links. Men kan in Sougia s’morgensvroeg de bus naar Omalos nemen en de Samariakloof lopen, vervolgens met de boot vanuit Agia Roumeli weer terug naar Sougia. Of men stapt uit bij de ingang van de Agia Irini kloof, en loopt terug naar Sougia, is ook een hele mooie wandeling. Wandeling Agia Aikatherini. De wandeling naar het kerkje Agia Irini, is erg mooi en heeft veel variatie. Het startpunt kan de haven van Sougia zijn of voorbij Hotel Galini. Voorbij Hotel Galini ga je linksaf en volg de weg een paar honderd meter, tot aan de rechterkant een pad dat omhoog gaat. Volg dit pad, men loopt zo richting het kerkje. Na het kerkje loop je een klein stukje terug en gaat dan rechtsaf. Men kan de rode stippen volgen, en op een gegeven moment komt men op een vlakte. Deze oversteken af en toe wat klimmen en afdalen en men komt in de kloof naar Sougia uit. Als het goed is kom je bij een groot rotsblok uit, vervolgens gewoon het pad volgen en uiteindelijk is het eindpunt de haven van Sougia..